Open access
Datum
2008-03Typ
- Working Paper
ETH Bibliographie
yes
Altmetrics
Abstract
Based on a substantial new Swiss survey of personal networks, this paper analyses the impact of precisely-measured geographical distance on the frequency and market shares of different modes of interaction between the respondents and their contacts (face-to-face, phone, email and SMS texting). Geographical distance influences how people interact today, as it did in the past. The effort involved in the different modes of contact (face-to-face, phone, email and SMS) qualitatively matches the strength of the distance decay in the frequency of those interactions. The patterns of the market shares follow this differential distance decay. The frequency of face-to-face visits and their market shares fall quickest with distance. While email frequency is unaffected by distance, its market share rises fastest with it. The reverse is true for SMS messaging, which stays stable in terms of market share, while only slowly falling with distance in terms of frequency. The high starting frequency of phoning translates into growing market shares, even if its absolute frequency falls with distance. Mehr anzeigen
Auf der Grundlage einer neuen grossen Zürcher Befragung zur Art und Häufigkeit des Kontaktes zwischen den Befragten und ihren sozialen Kontakten schätzt dieser Aufsatz die notwendigen Strukturmodelle, um Aussagen über die relative Wirkung der möglichen Einflussgrössen zu ermöglichen. Die SURE Regressionsmodelle der Häufigkeiten und die Logit-Modelle der Marktanteile der Besuche, Anrufe, Emailnachrichten und SMS zeigen, dass ein exponentieller Entfernungseffekt beide Prozesse dominiert. Unter den anderen Variablen spielen nur die Dauer des Kontakts, die Fussläufigkeit der Distanz, Alter, Einkommen und die Anzahl der bisherigen Umzüge eine grössere Rolle. Die Analyse der Distanzen und der sich ergebenden sozialen Netzwerkgeographien erfolgt in einem zweiten parallelen Aufsatz. Mehr anzeigen
Persistenter Link
https://doi.org/10.3929/ethz-b-000003443Publikationsstatus
publishedZeitschrift / Serie
Arbeitsberichte Verkehrs- und RaumplanungBand
Verlag
ETH, Eidgenössische Technische Hochschule Zürich, IVT, Institut für Verkehrsplanung und TransportsystemeThema
social network; mode and frequency of contact; face-to-face; email; SMS; phone; modal share; distance; geography; Soziale Netze; Anzahl der Kontakte; Art der KontakteOrganisationseinheit
03521 - Axhausen, Kay W. (emeritus) / Axhausen, Kay W. (emeritus)
02226 - NSL - Netzwerk Stadt und Landschaft / NSL - Network City and Landscape
02655 - Netzwerk Stadt u. Landschaft ARCH u BAUG / Network City and Landscape ARCH and BAUG
ETH Bibliographie
yes
Altmetrics